FAQ

Vanliga frågor

Får man sälja era produkter som privatperson? 
Svar: Nej, man kan inte sälja våra produkter som privatperson utan endast som ideell förening eller skolklass.

Måste vi lägga ut pengar i förväg?

Svar: Nej, ni säljer, får leveransen och tar sedan betalt av kunden. När ni skickar in ordern har ni 30 dagars betalningstid. Ni har då gott om tid att dela ut produkterna och samla in pengar.


Är det fraktfritt?

Svar: Vid order på 3000 kr eller mer levereras varorna fraktfritt.

Hur får man beställningslistor?

Svar: Beställningslistan hittar ni längst bak i säljkatalogen som ni får med i säljmaterialet som levereras efter ni registrerat er här.  Ni kan även beställa på telefon 0476 602 10 eller via kontaktformuläret under sidan Kontakt eller ladda ner som pdf på sidan Säljmaterial.


Hur kommer vi igång?

Svar: Administratören registrerar sina och gruppens uppgifter på tjanapengar.playbox.se. Efter att administratörens konto har registrerats är det dags att skapa en ny kampanj på ”Mina sidor”. Det kan exempelvis vara ”Klassresa till Liseberg” eller ”Gothia Cup”. Ange hur lång tid ni vill vara ute och sälja, vi rekommenderar ca 3 veckor. Bestäm även ett försäljningsmål.


Som administratör bjuder du in säljare genom inbjudningslänken eller direkt via Mina sidor, scrolla ner på startsidan för att komma till länken och inbjudningsfunktionen. Ange säljarens namn och e-postadress. Om säljaren själv inte har någon e-postadress, be om en förälders. Säljaren kommer nu få ett aktiveringsmail.

Uppstarten

Måste vi sälja för en viss summa?

Svar: Nej, det finns inga krav på er försäljning. Ni tjänar alltid 50% av beställningsvärdet från första sålda produkten. Fraktfritt på order över 3 000kr.

Hur mycket tjänar vi per produkt?

Svar: Er förtjänst per produkt är alltid 50% av varans värde. Förtjänsten behåller ni direkt efter att ni betalt er faktura.


Vad innebär det att vara administratör?

Svar: Som administratör är du ansvarig gentemot Playbox för gruppens beställningar, leveranser, fakturor. Du måste vara minst 18 och acceptera att en kreditkontroll utförs. Se våra Allmänna villkor.


Hur länge säljer vi?

Svar: Hur länge er kampanj ska pågå bestämmer ni själva. Men vi rekommenderar cirka 3 veckor som kampanjperiod.


Hur får man beställningslistor?

Svar: Beställningslistan finner ni längst bak i säljkatalogen som ni får med i säljmaterialet som levereras efter ni registrerat er här.  Ni kan även beställa på telefon 0476-602 10 eller via kontaktformuläret under sidan Kontakt eller ladda ner som pdf på sidan Säljmaterial.


Kan man byta administratör?

Svar: Ja man kan byta kontaktperson i klassen eller laget/föreningen. Hör av er till Playbox på mail tjanapengar@playbox.se eller på telefon 0476-602 10 så hjälper vi er med det.


Försäljningen

Hur lägger jag en beställning?

Svar: När du är ute och säljer kan du använda QR-koden intill varje produkt som kunden vill ha. Skanna en produkt för att påbörja en order. Välj antal och gå sedan till kassan. Där anger du kundens för- och efternamn. Klicka sedan på skicka in. Tänk på att vara inloggad.


Det går också bra att ta upp beställningar genom att fylla i beställningslistan längst bak i katalogen. Då behöver du registrera ordern på mina sidor i efterhand via mobil eller dator.


Under översikten på startsidan får du en snabb överblick av alla dina beställningar. Där kan du även redigera alla beställningar fram tills kampanjen avslutas.


Var är bästa stället att sälja på?

Svar: Många säljer till grannar, släkt och vänner genom att visa upp produkterna i säljkatalogen. För att lyckas extra bra med sin försäljning är det bra att engagera flera familjemedlemmar, föräldrar kan t.ex. ta med sig säljkatalogen till sina arbetsplatser.

Ett annat enkelt sätt att snabbt nå ut till många är att dela med sig på mail, sms, Facebook, Messenger, Instagram och i andra digitala kanaler att ni säljer Playbox produkter för er klass, lag eller förening. Bilder till sociala medier hittar ni under sidan Säljmaterial.


Vad är försäljningspriset per produkt?

Svar: Försäljningspriset per produkt anges vid produkten i säljkatalogen och på sidan Produkter vid inloggat läge.


Vilka försäljningsargument är bra att använda?

Svar: Försäljningsargument är viktigt att ha med sig när ni ska sälja produkterna, framförallt till en ny kund som kanske inte känner till Playbox sedan tidigare. Här är några argumenten som ni kan använda er av:


De stödjer er klass, ert lag eller er förening genom sitt köp


Berätta gärna om ert mål, t.ex. en skolresa, en cup eller ett träningsläger


Populära och roliga produkter


Produkterna passar utmärkt som presenter


Direktleverans hem till dörren


Hur får vi fler säljkataloger?

Svar: Behöver ni fler säljkataloger under er kampanj så kan ni enkelt beställa dem här. Ni kan även beställa på telefon 0476 602 10 eller via kontaktformuläret eller ladda ner som pdf på sidan Säljmaterial.


Hur gör vi om kunden ångrar sitt köp?

Svar: När du säljer våra produkter gäller distansavtalslagen. Det betyder att kunden kan ångra sitt köp inom 14 dagar från det att hen mottagit varan. Skulle så vara fallet sammanställ vilka produkter det gäller, antal, pris samt vilken grupp samt kampanj det gäller. Kontakta sedan oss tjanapengar@playbox.se eller på telefon 0476-602 10 så guidar vi er vidare.


Hur skickas försäljningen in?

Svar: Er försäljning sammanställs automatiskt via Mina sidor. Både administratören och säljaren har en Mina sidor där ni själva kan registrera er försäljning. Det säljaren lägger in på Mina sidor ser administratören även hos sig. Försäljningen sammanställs automatiskt när man säljer via QR-kod eller direkt via tjanapengar.playbox.se, det ni sålt via beställningslistan måste även det registreras på samma sida och administratören skickar sen gruppens totala order till Playbox. Administratören ansvarar för att meddela säljaren när de senast måste registrera sin försäljning från beställningsformuläret.


Hur gör jag om någon vill ha kvitto vid sitt köp?

Svar: Mall för kvitto finns att skriva ut på sidan Säljmaterial.


Kan man sälja till företag?

Svar: Ja, det går bra att sälja till företag. Kvittomall finns att skriva ut på sidan Säljmaterial.


Kan företag som handlar dra av momsen?

Svar: Nej, produkterna säljs av en klass eller ett lag som i de flesta fall inte är momsregistrerad hos Skatteverket. Däremot är hela varuvärdet avdragsgillt.

Leveransen

Hur går leveransen till?

Svar: När ni skickat in er order och avslutat kampanjen behöver Playbox ca två veckor på sig för att sortera och packa paketen. Vi ringer administratören för att boka in önskad leveransdag. När detta är färdigt skickar vi ut samtliga paket, sorterade per kund och säljare till den adress som administratören angivit. 


Hur snabbt får vi leveransen?

Svar: Leveranstiden är 2 veckor (10 arbetsdagar) beroende på var i landet ni bor.


Är det fraktfritt?

Svar: Vid order på 3 000 kr eller mer levereras fraktfritt.


Var är vår leverans?

Svar: När er försändelse lämnar Playbox lager får administratören en avisering om att leveransen är på väg.


Hur gör jag om leveransen inte stämmer?

Svar: Börja alltid med att kontrollera leveransen mot följesedeln som du fått ihop med din leverans. Om den inte skulle stämma kontakta oss på tjanapengar@playbox.se eller ring oss på tel: 0476 602 10


Hur ser jag vilken säljare som ska ha vilka paket?

Svar: Under Beställningar på Mina sidor kan administratören skriva ut beställningslistan som är tydligt uppmärkt med Order-ID, Säljarnamn, Säljarkod, Kundnamn och Kundkod. Paketen är uppmärkta med Order-ID. Säljarkod och Kundkod.


Var ser jag mina beställningar?

Svar: Under Mina beställningar på Mina sidor kan du se dina beställningar på nuvarande kampanj. När Administratören avslutat kampanjen och skickat in ordern kan du välja avslutade kampanjer i listvyn.


Hur vet jag när kampanjen är avslutad?

Svar: När Administratören skickar in ordern och avslutar kampanjen får både Administratören och Säljaren ett mail med sammanställning över kampanjens resultat och information om vad som sker efter att kampanjen är avslutad.

Produkterna

Vad gör vi om en kund är missnöjd med sitt köp?

Svar: Om en kund vill reklamera en produkt som de köpt, kan ni kontakta oss på tjanapengar@playbox.se eller på telefon 0476 602 10.

Mina sidor - För dig som administratör

Hur får jag tillgång till mina sidor?

Svar: Administratören får tillgång till Mina sidor efter att registreringen är klar, sedan är det bara att logga in med den mail och lösenord som man uppgav vid registreringen. Här loggar man in.  


Säljaren får tillgång via mina sidor när den registrerat sig som säljaren på inbjudan från administratören, antingen via en personlig mailinbjudan eller via inbjudningslänken som administratören delar ut. 


Jag har glömt mitt lösenord, hur får jag ett nytt?

Svar: Du kan återställa ditt lösenord genom att klicka på länken Har du glömt lösenordet? under Logga in.


Kan jag lägga in och ändra mål och datum på Mina sidor?

Svar: Ja, du som administratör kan både lägga in och ändra datum och mål på Mina sidor. Gruppen bestämmer själv start och slutdatum för gruppens försäljning.


Hur ser säljarna mål och datum som jag som administratör har lagt in?

Svar: Säljarna kommer att se dessa uppgifter när dom går in på Mina sidor. 


Kan jag välja om jag vill maila inbjudningslänken eller bjuda in varje säljare?

Svar: Ja, du väljer själv att förmedla ut inbjudningslänken på det sätt du tycker är enklast och som passar säljarna i er grupp bäst. Du kan även skicka personliga inbjudningar till varje säljare.


Hur skickar jag inbjudningslänken till säljarna?

Svar: Inbjudningslänken som finns på Mina sidor kopierar du och skickar på mejl eller sms till säljarna i din grupp eller lägger ut på gemensamt forum såsom en Facebooksida, lagforum, sms-grupp eller annat.


Kan jag som administratör lägg till en säljares försäljning på Mina sidor?

Svar: Ja du som administratör kan lägga till en säljares försäljning. Tänk bara på att ha koll på de beställningar som tillhör säljaren och vilka som tillhör dig som administratör vid leverans.


Ser säljarna varandras försäljningar?

Svar: Nej, säljarna ser inte de andra säljarnas enskilda försäljningar utan endast sin egen och gruppens totala försäljning och förtjänst.


Ser säljarna när jag har skickat in ordern till Playbox?

Svar: Ja, säljarna får ett mejl med en sammanställning på sin försäljning när du som kontaktperson har skickat in gruppens gemensamma försäljning. Säljarna kan också se på Mina sidor att slutordern är inskickad.


Hur betalas vinsten ut?

Svar: Produkterna som ni säljer kommer på en faktura som ni har 50% i rabatt på. Det är er förtjänst och den behåller ni direkt. Vinsten ska inte tillfalla enskilda personer i den ideella gruppen utan oavkortat användas till gruppens gemensamma mål.

Mina sidor - För dig som säljare

Hur får jag tillgång till Mina sidor?

Svar: Säljaren får tillgång via mina sidor när den registrerat sig som säljare på inbjudan från administratören, antingen via en personlig mail-inbjudan eller via inbjudningslänken som administratören delar ut. Här loggar man in.


Jag har glömt mitt lösenord, hur får jag ett nytt?

Svar: Du kan återställa ditt lösenord genom att klicka på länken Har du glömt lösenordet? under Logga in.


Kan man ändra lagda beställningar både på datorn och mobilen?

Svar: Ja absolut, du kan välja att uppdatera din försäljning både på datorn och mobilen så länge som administratören inte skickat in slutordern till oss.


Hur vet jag som säljare när det är sista dag att registrera min försäljning?

Svar: Er administratör lägger in datum och mål för er kampanj på Mina sidor så kommer du att kunna se det där. Om inte dessa uppgifter finns så hör av dig till er administratör.


Ser de andra säljarna i min grupp hur mycket jag har sålt?

Svar: Nej, som säljare ser ni inte varandras försäljningar utan du ser endast din egen. Du kan dock se gruppens totala försäljning och förtjänst.


Var ser jag mina beställningar?

Svar: Under Mina beställningar på Mina sidor kan du se dina beställningar på nuvarande kampanj. När administratören avslutat kampanjen och skickat in ordern kan du välja avslutade kampanjer i listvyn.